فرش ماشینی کاشان
نوشته شده توسط : pari

 

تاریخچه ی فرش ماشینی کاشان

ابتدا به سراغ تاریخ فرش در شهر کاشان برویم . کاشان قدیمی ترین شهر در تولید فرش است به طوری که یافته ها نشان می دهد که قدیمی ترین فرش جهان نیز در کاشان بافته شده است . از بهترین تولیدات شهر کاشان می توان به قالی های طرح شاه عباسی در دوره صفوی اشاره نمود که سابقه ی درخشانی برای صنعت فرش این شهر به ارمغان آورده است .

شرکت فرش ماشینی کاشان از سال 1365 به طور جدی کار خود را در صنعت فرش ماشینی شروع کرد ، که باعث پیشرفت چشم گیر این شرکت شد . امروزه حدودا بیشتر از 700 شرکت تولیدی فرش ماشینی در شهر کاشان دایر است که محصولات خود را در بازار عرضه می کنند و در حال رقابت با یکدیگر روز به روز در حال پیشرفت و ترقی هستند .

 

ویژگی های منحصر به فرد فرش های ماشینی کاشان

فرش ماشینی کاشان مشخصه ها و ویژگی های بسیاری دارد که یکی از آن ها بافت بسیار ریز فرش هاست که به فرش حالت برجسته می دهد . اسلیمی هایی با رنگ سفید در دور لچک ، ترنج و حاشیه ها یکی دیگر از ویژگی های این فرش هاست و دیگر ویژگی آن ها که از قدیم با آن همراه بوده است ، فرش های اندازه ی سجاده ی کاشان است .

 

انواع فرش ماشینی کاشان

از نظر طرح ، فرش های ماشینی کاشان انواع مختلفی دارند که از جمله آن ها می توان به طرح های محتشم ، شکارگاه ، ترنج ، محراب ، سجاده ای و ... اشاره کرد . البته امروزه انواع طرح های جدید مدرن و کلاسیک و وینتیج هم به طرح های آن اضافه شده است .

شرکت فرش ماشینی کاشان همواره و روز به روز با استفاده از بهترین نوع مواد اولیه و بهترین و به روز ترین ماشین آلات بافندگی فرش ماشینی در حال پیشرفت بوده و امروزه انواع فرش های 700 شانه ، 1000 شانه ، 1200 شانه ، 1500 شانه و گل برجسته را تولید و به بازار ایران و جهان عرضه می کند . در ادامه قصد داریم در مورد فرش گل برجسته ی کاشان که یکی از بهترین محصولات این شرکت است و سهم بسیار زیادی از بازار جهانی فرش را به خود اختصاص داده توضیح دهیم و ویژگی های این فرش را بیان کنیم .

فرش گل برجسته

هر خانواده ی ایرانی ، همیشه با فرش سر و کار داشته و دارد و همه شاهد این بوده اند که دنیای فرش چقدر پیشرفت کرده است . در چند سال اخیر فرش هایی وارد بازار شده اند به نام فرش گل برجسته که توجه اکثر مردم را به خود جلب کرده است و یکی بزرگ ترین و بهترین تولید کننده گان این نوع فرش ها ، شرکت فرش ماشینی کاشان است .

مردم این روز ها از انواع سبک دکوراسیون در منازل خود استفاده می کنند و این نوع فرش ها با توجه به نیاز مردم و زیبا تر کردن منازل طراحی و تولید شده اند . این فرش ها از مهم ترین تولیدات ایران به حساب می آیند ، چرا که تعدادی کمی از کشور ها هستند که توانایی تولید این نوع فرش را دارند . فرش گل برجسته ویژگی های منحصر به فرد خود را دارد که در ادامه به آن می پردازیم .

ویژگی های فرش گل برجسته

همان طور که گفتیم فرش های گل برجسته ویؤگی های منحصر به فردی دارند . خیلی از افراد فکر می کنند که تفوات این فرش ها با فرش های دیگر در دستگاه بافتشان است و این تصور ، تصور غلطیست . تفاوت این فرش ها در دو چیز است . اولی این که نخ خاب این فرش ها متفاوت است و در تمام فرش ها یک نوع نخ خاب استفاده می شود در صورتی که در این نوع فرش از دو نوع نخ استفاده می شود که در ادامه به صورت جداگانه در مورد آن توضیح می دهیم .

فرش های گل برجسته در شانه و تراکم بالایی بافته می شوند ، به همین دلیل نسبت به اکثر فرش ها نازک تر هستند . ارتفاع خاب این فرش ها با توجه به شانه ی فرش بین 6 تا 9 میلی متر متغیر است و تفاوت ارتفاع قسمت های برجسته و تو رفته در این فرش تقریبا به یک میلی کتر می رسد . این فرش ها معمولا در شانه های بالا تولید می شوند و خیلی کم پیش می آید فرش گل برجسته ی 500 یا 700 شانه را در بازار ببینیم و اکثر این فرش ها به صورت فرش 1200 شانه و 1500 شانه ی گل برجسته تولید می شوند . این فرش ها در کنار تابلو فرش ها امروزه از مهم ترین عناصر زیبایی تمام منازل به شمار می روند .

نخ و دستگاه بافت فرش گل برجسته

گفتیم که مهم ترین ویژگی این فرش ها نخ خاب آن هاست و این که در این فرش ها از دو نوع نخ استفاده می شود . همانطور که می دانید بهترین نوع نخ برای بافت فرش ، نخ آکریلیک است و یکی از نخ هایی که در فرش گل برجسته استفاده می شود ، نخ آکریلیک است . نخ خاب دیگر این فرش ها هایبالک نام دارد . نخ هایبالک نسبت به دما حساس است و معمولا از آن به عنوان نخ زمینه ی فرش استفاده می کنند .
اکثر فرش های گل برجسته به صورت فرش 1200 شانه تولید می شوند و مانند آن ها برای بافتنشان از دستگاه HCI وندوایل بلژیک استفاده می شود .

نحوه ی تولید فرش گل برجسته

بافت این نوع فرش ها با فرش های دیگر تفاوتی ندارد و با همان دستگاه ها و به همان شکل بافته می شود . تفاوتشان در مرحله ی آهار است که پس بافت ، انجام می شود . در این مرحله فرش را در معرض حرارت معینی قرار می دهند تا قسمت هایی از فرش که از جنس نخ هایبالک هستند ، حالت ذوب شدن بگیرد و تو رفتگی ایجاد شود . این تو رفتگی نخ هایبالک و برامدگی نخ آکریلیک باعث می شود که فرش گل برجسته شکل بگیرد .




:: بازدید از این مطلب : 76
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 15 اسفند 1398 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: